Bij Samenvitaleropweg.nl staat vitaliteit en ontwikkeling centraal. Dit geldt niet alleen voor de fysieke gezondheid, maar ook voor de ontwikkelingen in ons vakgebied. Om een mooi inkijkje te geven in hoe de bouwsector zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld, interviewden we Ronald Bastiaansen.
Ronald begon ooit bij Van Vugt Beton, dat later werd overgenomen door Martens Beton. In zijn carrière heeft hij verschillende functies bij de werkmaatschappijen van Martens bekleed, en heeft hij vele veranderingen en verbeteringen meegemaakt.
Toen Ronald begon op de binnendienst was het proces van offertes opstellen een stuk complexer dan nu. "Een offerte werd eerst met de hand geschreven," vertelt Ronald. "Vervolgens ging deze naar een collega die de offerte typte, waarna het ter controle terugging naar de binnendienst. Daarna kwam het langs de teamleider verkoop en zelfs de directeur, voordat het uiteindelijk weer bij de binnendienst belandde om met de post verstuurd te worden."
Het contrast met de manier waarop vandaag de dag wordt gewerkt, kan haast niet groter zijn. "Tegenwoordig gaat alles elektronisch. Alle prijzen staan in het systeem, en de binnendienst kan een offerte afhandelen en direct naar de klant sturen. Wat een verschil met vroeger!"
Na zijn tijd op de binnendienst maakte Ronald de stap naar de buitendienst. Ook daar zag hij de technologische ontwikkelingen met eigen ogen plaatsvinden. "In de begintijd hadden we geen navigatiesystemen zoals nu. We moesten routes opzoeken met een stratenboek, en dat was soms best een uitdaging," lacht hij. "Daarnaast werkten we met piepers. Bij één piep wist je dat je moest bellen wanneer je tijd had, bij twee piepjes moest je sneller reageren en bij drie piepjes wist je dat er echt spoed was. Dan moest je op zoek naar de dichtstbijzijnde telefooncel."
Navigatiesystemen, mobiele telefoons en digitale communicatie hebben het werk makkelijker gemaakt. "De veranderingen zijn enorm geweest, maar ze hebben het werk ook een stuk eenvoudiger gemaakt."
Na zijn tijd in de buitendienst, werd Ronald teamleider van de afdeling prefab beton, en later teamleider verkoop van kunststoffen. Ook hier zijn de veranderingen in werkwijzen en processen opvallend. "Waar vroeger alle facturen nog per post werden verstuurd en keurig in mappen werden opgeborgen, gaat tegenwoordig alles digitaal. Facturen worden elektronisch verzonden, bestellingen komen online binnen, en zelfs de vrachtbrief is nu een e-CMR. Dit vraagt om een hele nieuwe manier van werken."
Ronald merkt op dat ondanks de automatisering en digitalisering, er ook nieuwe taken bij zijn gekomen. "Omdat steeds meer online gebeurt, hebben we ook te maken met nieuwe uitdagingen. We krijgen nu bijvoorbeeld online bestellingen van consumenten en bezorgen aan huis. Ook in het klantcontact is veel veranderd. Alles moet en gaat sneller. Tegenwoordig kan iedereen iets op internet zetten dat door de hele wereld gelezen wordt. Het is belangrijk dat mensen zich bewust zijn van hun online gedrag."
Met de technologische veranderingen is ook de benodigde kennis en kunde binnen de afdeling veranderd. "Het werk is niet per se minder geworden, maar anders," zegt Ronald. "De snelheid waarmee informatie gedeeld wordt, de toegankelijkheid van online platforms, en de verwachtingen van klanten zorgen ervoor dat we nieuwe skills nodig hebben. Medewerkers moeten nu veel meer digitaal vaardig zijn en weten hoe ze efficiënt om moeten gaan met de nieuwe systemen."
Het verhaal van Ronald Bastiaansen laat zien hoe snel de wereld van de bouwsector verandert. Van handgeschreven offertes en piepers naar digitale offertes en e-CMR’s, de veranderingen zijn indrukwekkend en hebben het werk op veel manieren makkelijker gemaakt. Maar met nieuwe technologieën komen ook nieuwe uitdagingen en kansen. De kern van Ronalds verhaal is dat het belangrijk is om mee te groeien met deze veranderingen en jezelf continu te blijven ontwikkelen. Dat is precies waar we bij samenvitaleropweg.nl voor staan: ontwikkeling, vitaliteit en groei, in alle facetten van het werk.